Trafikpolitik

Trafikpolitik for Nr.Vium-Troldhede Skole

Det overordnede mål er, at elever, deres forældre og lærere kan færdes sikkert omkring skolen i og uden for skoletiden. Det er vores ambition, at eleverne bliver dygtige til at færdes og gebærde sig i trafikken.

Eleverne:

Hvert år deltager klasserne i fx officielle konkurrencer, hvor målet er at registrere, hvor meget der fx cykles i en given periode.

Færdselsundervisning foregår i hele skoleforløbet og vil typisk ligge på de tværfaglige fredage.

Ansvarlig tovholder for færdselsundervisningen i de forskellige klasser er klasselæreren i samarbejde med færdselskontaktlæreren.

Udgangspunktet kan være materialer fra Sikkertrafik.

Desuden afprøver eleverne deres manøvrefærdigheder på den transportable, kommunale cykelbane, som sættes op mindst en gang om året. Færdselskontaktlæreren står for reservationen.

Al færdsel på cykel i skoletiden skal foregå med cykelhjelm.

Om morgenen, og når skolen slutter, er der skolepatrulje (6.kl.) ved Dalgasgade.

Forældre:

Forældrene inddrages ved forældremøder, bl.a. ved dialog om deres ansvar og rolle som ”det gode eksempel”.

Når børnene køres i skole, bedes forældrene køre helt frem foran busholdepladsen for aflæsning.

Lærere:

Det er vigtigt, at lærerne husker deres rolle som forbilleder i trafikken.

Biler skal parkeres på P-pladserne.

På cykelture med klassen, skal læreren bruge cykelhjelm.

Juni, 2022

-redigeret juni, 2023.